Novice
29. september 2016
Sv. Mihael, Gabrijel in Rafael, nadangeli Sveto pismo imenuje tri nadangele: Mihaela, varuha Cerkve; Gabriela, glasnika Gospodovega učlovečenja; in Rafaela, čigar ime pomeni Bog zdravi. Njihov praznik praznujemo danes.

V Svetem pismu so po imenu predstavljeni trije božji poslanci s posebnimi nalogami, zato jim pravimo nadangeli. To so: Mihael, Gabrijel in Rafael. Po prenovljenem bogoslužnem koledarju obhajamo njihov praznik skupaj, 29. septembra, na dan, ko je bil prej praznik nadangela Mihaela.

Mihael pomeni »kdo kakor Bog?«. Že po imenu je Mihael postavljen v bojno nasprotje s prišepetavanjem kače-satana v raju, ki hoče prvega človeka zapeljati v odpad od Boga. Prvikrat ime Mihael navaja prerok Daniel, ki Mihaela označuje kot »velikega kneza«. V Novi zavezi ga vidimo v prepiru s hudičem zaradi Mojzesovega trupla. V Knjigi razodetja pa Mihael nastopa kot voditelj angelov, ki v boju s satanom in njegovimi angeli dosežejo sijajno zmago. Na to se nanaša molitev k nadangelu Mihaelu kot zavetniku vesoljne Cerkve v boju zoper zalezovanje hudih duhov, ki se je od papeža Leona XIII. dalje naprej molila po vsej katoliški Cerkvi po tihih mašah. Nadangela Mihaela najpogosteje upodabljajo z mečem in sulico kot borcem zoper zmaja-satana.

Gabrijel pomeni po hebrejskem deblu »božji mož« ali »božji junak«. V Stari zavezi je omenjen le v Danielovi knjigi, v Novi zavezi pa Gabrijel oznani rojstvo Janeza Krstnika in Jezusovo rojstvo. Najprej in najbolj pogosto so ga upodabljali v zvezi z Gospodovim oznanjenjem Mariji. Pri oznanilu rojstva Janeza Krstnika duhovniku Zahariju se angel predstavi: »Jaz sem Gabrijel, ki stojim pred Bogom. Poslan sem, da spregovorim s teboj in ti sporočim to veselo novico.« Češčenje nadangela Gabrijela se je uveljavilo po 10. stoletju, šele papež Benedikt XV. je njegov praznik leta 1921 raztegnil na vso Cerkev in določil, naj se povsod praznuje 24. marca, dan pred praznikom Marijinega oziroma Gospodovega oznanjenja. Pij XII. je leta 1952 nadangela Gabrijela razglasil za nebeškega zavetnika radia in vseh sredstev družbenega obveščanja. V ljudski vernosti pa so nadangela Gabrijela kot svojega zavetnika že prej častili sli, poštni uradniki in raznašalci časopisov.

Nadangel Rafael, čigar ime pomeni »božje zdravilo« ali »Bog je ozdravil«, se omenja v svetopisemski Tobijevi knjigi. Ko pride v hišo pobožnega Tobija, se predstavi: »Jaz sem Rafael, eden izmed sedmih, ki stojimo pred Gospodom.« Spremljal je njegovega sina, mladega Tobija, na potovanju v daljno deželo, da je njegovo bodočo ženo Saro rešil mučenja hudobnega duha in da je po vrnitvi ozdravil starega Tobija. Zato velja nadangel Rafael v krščanskem izročilu za angela, ki pomaga človeku predvsem dosegati zdravje, pa tudi kot tistega, ki spremlja ljudi na potovanjih. Krščanska organizacija za pomoč izseljencem se imenuje Rafaelova družba. Nadangela Rafaela navadno slikajo kot popotnika s palico in bučko, včasih z ribo in kot spremljevalca mladega Tobija. Njegov praznik so od 11. stoletja dalje obhajali na različne datume, papež Benedikt XV. pa je leta 1921 določil, naj se po vsej zahodni Cerkvi obhaja 24. oktobra.
Trije nadangeli, Mihael, Gabrijel in Rafael so edini angeli imenovani v svetem pismu in imajo pomembno vlogo v zgodovini odrešenja. Z zaupanjem se obračamo k njim v svojih stiskah in potrebah. Da nam izprosijo milosti pred Božjim prestolom.

Pripravila: AEF

Fotografije